vrijdag 20 januari 2017

4 uitdagingen die Microsoft Teams in de weg staan

Slack is al behoorlijk gevestigd, maar onderschat de kracht van Microsofts alomvattende aanwezigheid niet. De strijd tussen deze twee barst dit jaar los; 4 uitdagingen waar Microsoft Teams nu mee te maken krijgt.

1. Voorsprong van Slack

Wereldwijd heeft 33 procent van de bedrijven Slack geprobeerd en de snelheid waarop het geadopteerd wordt door organisaties maakt het een van de snelst groeiende zakelijke clouddiensten, zo blijkt uit een onderzoek van Bitglass. "Er is veel interesse in Slack en we zien dat niet afnemen. Microsoft Teams daarentegen begint pas", vertelt Bitglass-directeur Rich Campagna.
Het verleiden van bedrijven die al Slack gebruiken is niet eenvoudig voor Microsoft. "Het hangt af van waar je Slack nu al voor gebruikt en hoeveel applicaties zijn geïntegreerd met Slack", denkt Michael Fauscette van G2 Crowd, een recensieplatform voor zakelijke software. Een bedrijf denkt misschien weinig gebruik te maken van Slack, maar ondertussen blijkt veel in te prikken omdat dit zo makkelijk gaat. "Slack kan zich als een spin in het netwerk bevinden - wat natuurlijk precies de reden is dat het zo is opgezet", zegt Fauscette.
Een andere uitdaging is dat je juist engagement verliest als je werknemers de Slack gebruikten doorverwijst naar Microsoft Teams. "In sommige bedrijven levert dat volgens mij een ware muiterij op. In andere organisaties zal het een fluwelen revolutie zijn."
Eindgebruikers zijn niet alleen in die afhankelijkheid van Slack. Vaak is het juist de IT-afdeling die het in gebruik heeft genomen en eraan gehecht is geraakt. "Er zijn erg veel tools die door ontwikkelaars worden gebruikt beschikbaar met Slack, zoals GitHub, Bitbucket, HubSpot, Heroku en Pingdom", weet Fauscette.
Bovendien heeft Slack een aantrekkingskracht voor gebruikers. "Slack wordt als cool gezien en mensen willen de coole app gebruiken. Dat is een sterke positie", zegt Campagna. "Vijf jaar geleden deed het er weinig toe wat werknemers wilden. Bestuur en IT duwden de tools die ze wilden naar het personeel, maar die realiteit is niet meer."

2. Office 365 heeft veel overlap

Gebruikers van Office 365 hebben Outlook, Yammer en Skype. Hebben ze nu werkelijk nóg een communicatietool nodig? Bedrijven die dit willen gebruiken, moeten uitleggen hoe deze tools verschillen. CTO Dux Sy van migratiespecialist AvePoint vergelijkt het met gebruikers die een tabel willen maken. Die willen eigenlijk niet verteld worden of ze daarvoor Word, Excel of Access moeten gebruiken. "Daar denk je bijna niet over na." De workflow van individuele gebruikers is leidend.
Het doel is samenwerken met tools, maat hoe we daar komen vereist expliciete sturing. "Het komt erop neer dat de organisatie - zowel de bedrijfsvoering als de IT - richtlijnen opstelt", denkt Sy. "De rol van IT is om sturing te geven en hoe ze dat doen gaat om voor de organisatie specifieke gebruikersvoorbeelden." Anders besteden ze veel tijd aan het leren van Teams en zien ze de meerwaarde er niet van in. "IT moet het makkelijk maken voor gebruikers om de juiste keuze te maken."

3. Uitdaging: governance en compliance

Een gebied van potentieel risico, voor elk communicatieplatform trouwens, is compliance en data governance. Microsoft heeft zijn Office 365 Security & Compliance Center om dit voor alle Office-tools te regelen en samen met het cloudgebaseerde Azure Information Protection kunnen admins hun regels en beperkingen opstellen, en documenten of e-mails classificeren, labellen en beschermen.
Maar Sy zegt dat IT erg bekend moet zijn met de capaciteiten daarvan en vooral de beperkingen. Zo kunnen de tools van Microsoft IT waarschuwen als documenten naar OneDrive of SharePoint worden geüpload die BSN's of rekeningnummers bevatten. Maar daar zit een lag in. "Het betekent niet dat meteen wordt opgemerkt dat een burgerservicenummer wordt geüpload. Dat duurt even", aldus de CTO.
"Voor sommige bedrijven kan dit prima zijn", zegt Sy. "Maar als je in een omgeving bent die stevig gereguleerd is of als je in de overheidssector zit, kan dit wel eens niet goed genoeg zijn."

4. Uitdaging: adoptie versus beveiliging

Data die het bedrijf verlaat is geen nieuw probleem. Slack en Teams staan beide extern delen toe, net als andere Office 365-diensten als OneDrive en SharePoint. Dit blijft echter een uitdaging. "Het is mooi voor gebruikers, maar ellendig voor informatiebeveiligers", zegt Campagna. "IT wil daar beheermechanismes omheen bouwen. Wat gebeurt er buitebn het bedrijf als we deze applicatie gebruiken? Kunnen we het beheersen? Welke dingen worden openbaar die dat niet zouden moeten zijn?"
Onbeheerde apparaten zijn nog een issue. "In tegenstelling tot een on-premises applicatie kan iedereen overal een Teams-app downloaden of Office 365 aan zijn of haar telefoon of laptop koppelen", waarschuwt Campagna. Het risico dat dit met zich meebrengt is een belangrijk issue voor veel bedrijven. "Er wordt zoveel belangrijke informatie uitgewisseld tussen werknemers en het is een issue dat dit naar apparaten buiten de organisatie gaat."
IT zoekt ook bij dit aspect een balans tussen informatiebeveiliging en gebruiksgemak. "Er is altijd een worsteling tussen de behoeftes van gebruikers en de wensen van beveiligers. De leveranciers zijn voor een groot deel vooral gemotiveerd om adoptie te vergaren en dat gaat soms ten koste van de beveiligingsfunctionaliteiten die ze inbouwen", zegt Campagna.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten