zondag 12 juni 2016

Virtual Reality: de mogelijkheden van VR op jouw telefoon

Het is dé technologische innovatie van dit moment: virtual reality. Al na het eerste kwartaal van dit jaar kunnen we stellen dat dit de grootste trend op gebied van technologie in 2016 gaat zijn. Je leest er dagelijks over in kranten, ziet het online non-stop voorbij komen en zelfs in winkelstraten word je op dit moment door bijvoorbeeld Samsung naar binnen gehaald met virtual reality als lokaas. De beelden van Prins Constantijn die tijdens Start Up Fest Europe vorige week met VR en een speciale stoel virtueel tussen wolkenkrabbers vloog, heb je ongetwijfeld wel gezien.

Met de aankondiging van de Oculus Rift leek het allemaal nog toekomstmuziek, maar nu Samsung de Gear VR heeft geïntroduceerd zitten we er midden in. Tijdens Mobile World Congress 2016 in Barcelona was VR ook een hot topic. Bij LG mocht je een virtueel ritje in de achtbaan maken, HTC gaf bezoekers de kans om in een echte onderzeeër virtueel de onderwaterwereld te ontdekken en bij het verkeersbureau van Catalonië kon je een virtuele stadstour maken zodat je de beursvloer niet hoefde de verlaten. En ook op zolderkamertjes zijn start-ups volop bezig om nieuwe toepassingen te bedenken maar ook multinationals zetten de R&D-afdeling vol op dit onderwerp.

Op Facebook zie je al sporadisch 360° video’s voorbij komen maar ook Mark Zuckerberg is actief met het onderwerp VR bezig. Tijdens Mobile World Congress 2016 in Barcelona gaf Zuck aan virtual reality als hét sociale netwerk van de toekomst te zien. Daarmee geef je anderen namelijk een perfect inkijkje in jouw leven. En ook YouTube heeft inmiddels al een eigen 360° kanaal ingericht waar je de meest populaire video’s vindt. Virtual reality is hier en gaat voorlopig niet meer weg.

Voor een bedrijf als Google staat VR ook hoog op de agenda. In onderstaande video zie je de nieuwste innovatie van Google op gebied van VR: 3D schilderen met een VR bril, waarmee de mogelijkheden oneindig zijn. Hiermee kun je niet alleen virtuele kunstwerken maken, maar als kunstenaar kun je ook nog eens om je eigen kunstwerk heen lopen!

Schijnwerkelijkheid

Je voor heel even in een schijnwerkelijkheid wanen spreekt heel veel mensen aan. Het is bijzonder dat je dus je zintuigen dusdanig kunt prikkelen dat het net lijkt alsof je in een compleet andere wereld bent, en dat alleen maar met beeld en geluid. En de mogelijkheden van virtual reality zijn ook oneindig. Daar waar piloten jaren geleden al in een virtuele wereld leerden vliegen, heeft virtual reality nu een bredere intrede gedaan op gebied van educatie en wordt het ingezet om mensen op te leiden. Je kunt een proefrit maken in een nieuwe auto zonder erin te zitten, de medische wereld ziet de voordelen in van VR door fictief operaties uit te voeren om zo snijtechnieken te verbeteren en consumenten staan te trappelen om het puur als entertainment eens een keer te mogen ervaren. Het enige wat je nodig hebt is een telefoon en een speciale bril. Met die telefoon zit het wel goed, wie heeft er tegenwoordig geen smartphone op zak? Dus eigenlijk is het alleen nog een kwestie van de juiste bril aanschaffen. Maar hoe zit dat nu precies met virtual reality en je smartphone? Kan dat op iedere smartphone? Hoe werkt het voor jou als consument? Wat kost het, verbruikt het veel data? En hoe kun je daar nu het meeste plezier aan beleven? Wij vertellen het je, lees rustig verder.

VR: geloofwaardigheid

Virtual reality ontstond ergens aan het einde van de twintigste eeuw. Het is eigenlijk het misleiden van je zintuigen: je kunt je eigen ogen en je gehoor voor de gek houden zodat het lijkt alsof je in een ‘andere wereld’ zit en dat gaat eigenlijk best wel snel en makkelijk. Virtual reality valt of staat met geloofwaardigheid. De schijnwerkelijkheid die gecreëerd wordt moet op een bepaalde manier overtuigen. Degene die ernaar kijkt moet geloven zich in die fictieve wereld te bevinden. Zo eind jaren ’80 was dat nog niet eenvoudig omdat we toen nog niet zo ver waren met simulaties en digitale beelden, maar wie bijvoorbeeld de film Avatar heeft gezien of wie weleens op de PlayStation of Xbox games speelt, die weet dat we tegenwoordig iedere fictieve wereld kunnen creëren die we maar willen. Met geloofwaardigheid zit het dus wel goed.

VR op je telefoon

Voor een VR-beleving heb je twee dingen nodig: een apparaat met software en een stuk hardware. Eén zo’n apparaat waar je met de juiste software VR mee kunt beleven hebben we allemaal op zak: je smartphone. Een fictieve wereld zit op dit moment dus al in je broekzak, een zware computer is anno 2016 echt niet meer nodig. De vraag is alleen of je de juiste smartphone hebt en hoe dat dan verder werkt, maar dat komt zo. De hardware die je nodig hebt is de zogenaamde VR-bril, daar schuif je je telefoon dan in. Daarvoor heb je goedkope opties zoals de Google Cardboard maar dat is een bouwpakketje van karton en daar moet je dus niet al te veel van verwachten. Het is het instapmodelletje, om er een beetje aan te proeven, de echte beleving komt pas bij serieuzere hardware van bijvoorbeeld Samsung (Gear VR).

Om VR te kunnen beleven moet je de juiste smartphone matchen met de juiste VR-bril, niet iedere bril werkt in combinatie met iedere smartphone en dat heeft vaak vooral te maken met de grootte van het scherm. Over het algemeen kun je stellen dat de meeste nieuwe smartphones klaar zijn voor virtual reality. Laat je daarover voor de aankoop van een smartphone of VR-bril informeren door een specialist. Heb je de telefoon én de VR-bril, dan is het daarna en kwestie van de juiste apps installeren om je in een schijnwerkelijkheid te bevinden.

Dataverbruik van VR op je telefoon

Wat je nu misschien nog tegenhoudt om VR op je telefoon te bekijken is het dataverbruik. Dat doe ik thuis op de WiFi wel, want zoiets zal wel enorm veel data opslurpen, toch? Natuurlijk beseffen de makers van VR-apps zich dat ook en ontwikkelen oplossingen waarmee het met dat dataverbruik dus wel mee valt. Een VR-filmpje van een minuut of drie bekijken vraagt niet meer data dan zo’n 70MB. Dat kun je dus prima onderweg in de trein naar je werk of school doen. Daarmee is die dagelijkse saaie treinrit dus ineens niet meer zo heel erg saai!
Ook de snelheid van het internet is niet langer een beperking. Voor het eerst sinds de introductie van de smartphone kunnen netwerken nu meer aan dan de telefoons, met dank aan 4G. Beperkingen van bandbreedte en snelheid zijn verleden zijn. De techniek van 4G is volledig gericht op dataverbruik en maakt het mogelijk om op hoge snelheid moeiteloos te kunnen video streamen en videobellen. Ter illustratie: Het netwerk van Tele2 bijvoorbeeld haalt een gemiddelde snelheid van 40Mbit/sec. Om live televisie in HD kwaliteit te kunnen streamen op je telefoon heb je ongeveer 8Mbit/sec nodig. 4G biedt je dus de mogelijkheid om nog zoveel extra’s met je netwerk te doen.
Maar hoe werkt zo’n 4G-netwerk nu precies? Deze video laat je - uiteraard in virtual reality - zien hoe het 4G-netwerk van Tele2 werkt. Wereldwijd is Tele2 de eerste 4G-only operator, er wordt dus alleen maar gebruik gemaakt van 4G. Only the best…
Voor ontwikkelaars van bijvoorbeeld virtual reality apps betekent dit dat zij ‘zwaardere apps’ kunnen bouwen die jij zonder problemen kunt installeren en zo een nog betere gebruikservaring beleeft. Virtual reality is zo’n toepassing die op 3G nog ondenkbaar was maar nu met 4G kunnen alle registers open.

VR-toepassingen

Om je te laten zien hoe bijzonder en veelzijdig virtual reality is, hebben we een aantal voorbeelden voor je verzameld.
  • Het eerste wat je wilt doen wanneer je voor de eerste keer door een VR-bril kijkt is een ritje in de achtbaan maken. Attractiepark Six Flags en Samsung zijn daarvoor een samenwerking aangegaan. Je vertrekt op een virtuele rit in 3D en krijgt letterlijk knikkende knieën terwijl je gewoon thuis op de bank zit.
  • Universal Music Group, het platenlabel van onder andere Eminem, Lady Gaga, Kanye West en de Rolling Stones, gaat later dit jaar VR-concerten geven. Zo ben je thuis vanuit je luie stoel gewoon bij een optreden van je favoriete artiest. Alsof je er dus écht bij bent. Hoe cool is dat?
  • Neurochirurgen in het UMC in Utrecht maken gebruik van 3D-printen om een model van een schedel te maken waarop zij operaties kunnen oefenen. Het is een middel om de medische wereld te verbeteren: zo worden artsen beter in hun vak en worden operaties effectiever. Ook virtual reality kan een rol spelen in de verbetering van de medische wereld, door artsen fictief ingewikkelde operaties te laten uitvoeren.
  • De vluchtelingencrisis raakt iedereen, maar wanneer je met virtual reality binnen kijkt in een vluchtelingenkamp in Noord-Irak, dan komt deze keiharde realiteit pas echt binnen.
  • In Amsterdam wordt een complete virtual reality bioscoop geopend. De VR-brillen liggen daar voor je klaar en met een draaiende stoel kun je helemaal met het beeld meedraaien. Het is de eerste VR-bioscoop in Nederland, maar zeker weten niet de laatste.
Alle bouwstenen voor VR op je telefoon zijn er dus: smartphones zijn er klaar voor, netwerken kunnen hoge snelheden en bandbreedtes aan en grote databundels schaf je aan tegen een genadeloze prijs. Buiten-bundel-vrees is dus helemaal niet nodig. Er staat je dus niets meer in de weg om je helemaal onder te dompelen in de wereld van VR en het internet helemaal leeg te trekken. En dat geldt niet alleen voor VR, maar voor het internet in het algemeen, er valt zoveel meer uit onze smartphone te halen. Deze video van Boris Lange in Stockholm laat in ieder geval zien hoe je dat doet, het maximale uit je smartphone halen. En niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten